5 Tips voor een succesvol 31 dagen programma

In mijn blog ‘Start een 31 dagen programma’ heb ik je verteld dat een 31 dagen programma je kan helpen om van Wens naar Werkelijkheid te komen. Dus 31 dagen achter elkaar elke dag die activiteit uitvoeren wat je graag wilt veranderen of toevoegen aan je leefstijl. Maar hoe start je nu zo’n programma en richt je dit in om de kans op succes, en dus het voltooien van het programma, te verhogen. In dit blog geef ik je een paar tips.

1. Formuleer een duidelijke en eigen wens

Als je een 31 dagen programma wilt inzetten is het belangrijk om een duidelijke en eigen wens te hebben. Deze wens gaat over iets dat je graag wilt realiseren voor je ZELF. Iets dat belangrijk voor je is en je kunt koppelen aan een waarde. En met waarden bedoel ik die zaken die voor jou het leven waardevol maken en wat voort komt uit je kern/hart/ziel (hoe je het ook wilt noemen). Voorbeelden van dergelijke waarden zijn gezondheid, vitaliteit, respect, eerlijkheid, creativiteit enz.

2. Maak een planning

Bepaal van te voren het beste moment van de dag om de activiteit uit te voeren. Maak desnoods een planning voor de hele maand of bepaald aan het begin van elke dag wat het beste moment is. Als je een trainingsprogramma wilt volgen ben je misschien gebonden aan de lengte van de lessen. Maar houdt hier niet teveel aan vast. Het belangrijkste is dat je de activiteit start en niet hoe lang je het doet.

3. ‘Manage for succes’

Zorg dat je van te voren alle randvoorwaarden geregeld hebt om de kans op succes voor jezelf te vergroten (en er dus geen ruimte meer is voor excuses om de activiteit op een bepaalde dag niet te doen). Als er attributen nodig zijn, zorg dat je ze in huis heb.

4. Stel haalbare doelen

Leg de lat in het begin niet te hoog. Zoals ik net al zei is het belangrijker dat je elke dag de activiteit start en niet hoe lang je er mee bezig bent. Naarmate je verder in je programma komt, zal je merken dat het makkelijker wordt om dagelijks de keuze te maken om de activiteit te starten. Je kunt later in het programma de lat altijd nog wat hoger leggen door de intensiteit op te voeren of de duur van je activiteit te verlengen.

5. Geloof in jezelf

Als je bij de start van het programma al twijfelt of het je gaat lukken om het te voltooien hoef je er niet aan te beginnen. Dus zeg volmondig ja tegen datgene dat je graag wilt gaan doen en ga er dan ook voor.

Beginnen is het halve werk!

Begin het 31 dagen programma door jezelf als doel te stellen elke dag de activiteit te starten. Als je eenmaal op je mat staat, achter je bureau zit, de deur uit bent enz. dan ben je al halverwege! Jezelf klaarmaken om de activiteit te beginnen, geeft vaak de meeste weerstand en kost veel energie. Dus als je er eenmaal bent, is het uitvoeren van de activiteit niet zo moeilijk meer.

Tot slot nog een aanmoediging van mijn kant (in het Engels klinkt het zoveel mooier):

Show up for yourself!

Doe dit alsjeblieft alleen voor jezelf en voor niemand anders. Jij bent het WAARD om elke dag de moeite voor te nemen en je oude, niet meer dienende, patronen voor te veranderen. Dus zet em op!

Vind je het ondanks het lezen van dit blog nog steeds lastig om veranderingen aan te brengen in je leefstijl en lukt het je gewoon niet om in de eerste plaats jezelf er toe te zetten om te beginnen? Ga met mij de natuur in voor een Vitaliteitswandeling en we onderzoeken jouw drempels/beren/onzekerheden en ik geef je meer tips hoe je deze kunt aanpakken zodat het je wel lukt.

Geschreven door

Er zijn nog geen reacties.

Schrijf een reactie

Bericht